lördag, mars 17, 2007

My eurovision.

Ut ur bloggdimman och in i schlager-elden!

Det är slagorden för detta inlägg. Vår Melodifestival (jag är mycket tillfredsställd med resultatet) må vara över men för mig har bara Eurovision-karusellen börjat. Den svenska uttagningen var bara uppvärmning för den 12 maj smäller det. Då kommer den europeiska bögvärldens, de asiatiska Europa-nyfikna och de svenska soff-potatisarnas (och min) stora högtid, Eurovision Song Contest.

För att vara riktigt förberedd brukar jag oftast titta på alla inför-program som jag kan få tag i innan Euroviz (som de kallar det här i UK) så att jag nästan kan alla bidrag utantill innan tävlingen. Men i år tar jag mina förberedelser ett steg längre. Nya förutsättnigar gör att jag idag kan se på den engelska uttagningen. De har nu (kl. 21.10) visat alla bidragen men om en halvtimme är röstningen avslutat och resultatet klart. Då får vi veta vilka som absolut inte kommer vinna i år igen.

När man ser på den brittiska uttagningen förstår man verkligen varför stackarna aldrig vinner och aldrig någonsin kommer att vinna.

För det första har de siktet inställt helt fel. I Sverige tänker vi för det första på att få fram en låt som ska vinna. Vi vill vinna eller så får det va (om vi nu inte kommer så dåligt så att vi måste kvala in, då går hela Sverige in i en djup depression). Men i England är målet top 10. Senaste gången England kom med bland top 10 var för 5 år sen.

För det andra är det helt inställda på att låten ska passa i Eurovision. De bryr sig inte om det är en bra låt, bara den får röster. De lägger gärna in kommentarer som "det är bra att sångerskan är från Frankrike, då kanske vi kan få några franska röster" eller "om ni inte vet vad ni ska rösta på, tänk vad som kan slå ute i Europa". De har också en europeisk panel (med en person från varje land) som får rösta på bidragen. På så sett kan tv-publiken se vilka som är populära i Europa och sedan rösta på dem.

De har också en expert-panel som efter varje bidrag diskuterar hur bra låten kan passa i Eurovision. Tyvärr verkar dessa experter inte veta ett "rat's ass" om vad de snackar om. Deras favorit var ett band vid namn Scooch som sjöng falsk tuggummi-pop iklädda flygvärdinnekläder.

Det känns som om de inte förstår allvaret i Eurovision och inte ens försöker. Nu kommer i alla fall resultatet om 10 min så jag återkommer!

Inga kommentarer: