lördag, september 16, 2006

Det här med jämställdhet.

I mitt första inlägg på den här bloggen så lovade jag att ni aldrig skulle få se några långa utläggningar. Idag kommer bli den dagen som jag bryter det löftet. Med en kort utläggning. Ämnet är Jämställdhet.

Det har blivit så omdiskuterat så att man böjar undra vad som är sant eller om de bara är någon klycha att kvinnor t.ex. tjänar mindre. Men jag ser hela det här med jämställdhet som någon sorts "circle of life" (lite kul att jag precis nu också kollar på Parkinson där Elton John är gäst). Jag har nämligen, som ni antagligen märkt i min blogg, här i London upplevt saker jag aldrig ens har varit i närheten av i Stockholm. Då menar jag mest saker runt uteliv ochh nattklubbar. Och då har jag märkt att man som svensk (dock inte 18-årig, men vem har brytt sig om det) och, i detta landet där britterna inte är så attraktiva, måttligt snygg tjej kan ha en hel utekväll för bara 1,5 £ (garderoben). Medans svenska killar absolut måste vara över 18, betala 20 £ i dörren och sedan behöva betala för sina egna, och helst några tjejers, drinkar. Detta är ju inte heller så jävla jämställdt.

Så det kanske är så att killar behöver tjäna lite mer för att kunna betala för alla drinkar och shit. Vad vet jag egentligen. Jag vill bara lyfta fram att dålig jämställdhet inte bara drabbar tjejer negativt.
Jag hoppas att ni fattar min resonemang och inte dör av skratt av mitt försök att en gång vara djupare än Tvillingarna-böckerna.

Over and out!

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha det har du kanske rätt i:P

Anonym sa...

men du är den bästa Tvillingarna filosofen som jag känner! <3
puss

Annika sa...

Tove, du ä den bästa "komma-på-bra-egenskaper"-människan jag vet.