måndag, maj 14, 2007

My past life.

Det känns rätt nu. Gräset är tillräckligt högt, stjärnorna lagom klara och månen och planeterna i rätt position. Att alla dessa faktorer inte har sammanfallit tidigare är anledningen till att jag inte har skrivit...tidigare. Hur som helst, this short piece of writing will deal with following matters: Paris, IELTS, 100-års jubileumet and övrigt.

Paris
Det var ett tag sen men Paris var fab! Vi tog oss dit genom Eurostar-tåget och bodde på charmiga och billiga hostel Aloha (för dig som gillar mögel på väggen och icke-engelsktalande japaneser i rummet). Tack vare att vår franskalärare, Camilla, kan Paris som sin egen ficka kunde vi på ett enkelt sätt ta oss runt till alla sevärda ställen, kända som okända. Min favorit var Montmartre med besök Les deux Moulains (känd från Amelie) och utsikten vid Sacre-Coeur. På kvällarna sysselsatte vi oss med at lära känna den franska kuluren. Någon sa en gång att franmännen drack mycket vin så vi började vårt lära-kännande där. Och kom inte så mycket längre. Vadsom dock slog, och som jag inte visste om tidigare, var att fransmän är äckligt heta. Nu snackar vi inte en-stor-andel-av-folket-är-snygga utan alla-har-ögon-man-drunknar-i. Jag har, delvis därför, förälskat mig i Paris (och parisarna) och jag kan inte helt klart säga att London är den bästa staden i världen (ledsen Stockholm, men du var uträknad för länge sen p.g.a fulhet). Kolla in "magne" på bilddagboken.se 4-7 maj för att se en massa bilder.

IELTS
Jag har under denna terminen tagit en kurs som heter IELTS. Tyvärr är jag rädd för att ingen utomstående (som inte tar kursen) riktigt förstår vad det är för en kurs. Eftersom detta är ett rätt så effektivt forum för människor i mitt liv tänkte jag en gång för alla reda ut vad det är för en kurs.
IELTS, som står för International English Language Test System, är ett prov i akademiskt engelska. En del tar det för att på upphållstillstånd, andra för att få ett lätt (?) MVG men alla som klarar det får ett glossy certificate. 50-poängs kursen som jag nu har tagit (som är lokal kurs på Svensk skolan) är en ända lång två-timmar-i-veckan förberedelse/sömnpiller. Hela kursen har alltså lett fram till det här stora provet och betyget sätts endast efter resultatet på provet.
Provet var i lördags. Det gick käpprätt åt helvete. Här har man suttit torsdag in och torsdag ut från 3-5 och gjorst läs, hör - och skriv-övningar och kämpat mot lusten att hoppa av kursen och så får man tidspress (läs panik) under en timme och blowar hela kursen.

Som grädde på moset gick det käpprätt åt helvete för andra också. Jag sitter just nu och yssnar på "The worrying kind" och jag förstår inte. Hur kan en girl-dude och en fjolla i silver hatt slå ett musikaliskt geni. Det är beyond! Som tur är så hade Gustav fest på kvällen så mina sorger försvann in i dimman...

100-jubileumet
Inget kan ha missat att Svenska skolan fyller 100 år i år. Det är en stor sak i det svenska London och ett otroligt stort evenmang planeras. Nu i helgen ska firandet ske med show, middag och högtidligt besök. Vänta, sa hon högtidligt? Japp, det gjorde hon. Kungafamiljen kommer att besöka Svenska skolan i Barnes under en hel halvtimme. De kommer komma in i skolan, hälsa på två personer, lyssna på oss sjungandes Kungasången och gå ut.
Förutom kungafamiljens visit kommer en stor middag också hållas. För att allt ska flyta på under den middagen och vara perfekt har hela gymnasiet anlitats för att hjälpa till. Jag och två andra har fått uppdraget att vara arbetsledare. Enkelt, tänkte jag men då räknade jag inte med att försöka uppmuntra 70 tonåringar att skippa två helgdagar för at plocka skräp i utbyte mot en pikétröja. Om 5 % dyker upp ser jag det som om jag har lyckas.

Övrigt
Under övrigt-ounkten finns det inte så mycket att tillägga. Mitt liv domineras just nu av plugg, sömn och ett nitiskt sökande efter sommarjobb och gymnasieplats. Utöver det börjar det sjunka in att jag inte kommer vara i London för alltid. Det är faktiskt bara 4-5 helger kvar. Det i dessa stunder man undrar hur man någonsin kunde längta hem och varför man satt inne och såg på Scrubs den där bakis-dagen.

PS. Detta blir ett bildlöst inlägg för att Blogspot fuckar sig. Men som sagt, kolla in Maines bilddagbok (magne). Där finns också lite bilder från Gustavs fest. DS

8 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att se att du är back in business! Vi har saknat dig. Anledningen till varför the ark sumpa det i helsingfors är enkelt. Som du sa gick det bättre för en girl-dude OCH en silver klädd fjolla, the arks problem är att ola salo ser ut som en tjej och är klädd som en silver-fjolla (no offence herr salo, du skriver grym musik) vilket helt enkelt är för mycket i ett och samma bidrag för våra kära syskon länder i europa. För den som inte fattar vad jag yrar om kan titta på denna bild:

"Oh look! Is it man? Is it a woman? Is it a chandelier?... No it's Ola Salo

Sen ska du skatta dig lycklig att du besöker paris och frankrike som tjej så du kan njuta av den inhemska befolkningen då det är internationellt erkänt att franska kvinnor luktar vitlök, inte rakar sig under armarna och är tämligen snarlika trollen i sagan om ringen..

That was my two cents, eller mer en helt tjugo lapp..

Chip!

Anonym sa...

She's alive!

Anonym sa...

oj, han har gått på min skola.
bra att du är tillbaka! men när kommer du hem på riktigt lilla du? kram!

Annika sa...

Jag tror att jag kommer hem den 16 juni. Vem var det som hade gått i din skola?

Anonym sa...

ÄNTLIGEN!!! Du är tillbaka till bloggandet! härligt att få veta lite om ditt liv. Paris lät superb
jag förstår att det kännas jobbigt att ha insett att du ska tillbaka till Stockhom. Men jag som är här tycker att det ska bli underbart att ha dig hemma(om det nu är nån tröst;P)
puss på dig gumman

Anonym sa...

Om du vill lägga upp bilder lättare, join the Facebook revolution! www.facebook.com !

Anonym sa...

han som har en norra real tröja på 70% av bilderna :P 16 juni, trevligt, då står vi beredda!

Anonym sa...

nu har ävan jag, din rice-pudding-buddie (inte calle) läst litta på din blogg. den är sjukt du, alltså sköön! dessutom uppskattar jag att du promotar min bilddagbok :) ha det gott!