lördag, maj 19, 2007

My schools's anniversary.

Nu har 50 % av Svensk skolan i London firats. Imorgon kommer de resterande 50 % hyllas. Det är rätt så roligt det här jubileumet. Varför är de egentligen så mycket att fira? Min egen och andras födelsedagar förstår jag, men en skolas. Svenska skolan måste har lagt er hur mycket som helst på hela det här jubileumet med showen, maten, lotteri och all akolhol (som är strikt förbjudet för gymnasister bla bla bla) och då undrar jag varför? Men egentligen, varför klaga? De senaste dagarna har jag fått en piké-tröja med skolans emblem, vunnit en fin-fin keps och ätit hur mycket gratis-mat som helst. Och jag planerar att äta mer imorgon. Så hurra för Svensk skolan i London och grattis på födelsedagen!

Efter det halva firandet idag åkte jag in till Portobello Road-market i jakt på en brosch. Tyvärr så höll marknaden på att stänga men jag hittade en tant som fortfarande hade sitt stånd öppet. Medan marknaden stängdes igen, hon kedjerökte och dödshostade samtidigt stog jag och ett asiatiskt par och kollade på alla hennes broscher. Då utspelade sig följande dialog:

Den kedjerökande tanten har gång på gång sagt att allting kostar 5 £. Den asiatiska kvinnan verkar har hittat en brosch hon tycker om och tittar längtandes på sin make. Han tar broschen i handen, harklar sig lite och säger till den kedjerökande tanten:
- Uhm, I'm wondering about the price. This one is quite small compared to the others.
Den kedjerökande tanten ser på honom med en va-fan-håller-du-på-med-blick och svarar:
- You see, that is needed because there are some very small people in this world. Most of them tend to come from Japan.
De asiatiska paret står tyst ett tag och går sedan utan att säga något. Jag och den kedjerökande tanten tittar på varandra och jag och hon börjar störtskratta. Ibland är det kul att mobba andra folkslag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

tror faktiskt att Svenska Skolan i London inte har betalat ett dugg för jubiléet, alla lotteripriser har de exempelvis fått av sponsorer. Sedan kan du se Hästens annonserna lite överallt på skolan; Hästens fick betala ett antal tusen pund för att få de uppsatta. Ölen får de gratis av ett svenskt ölbolag, likaså bidrar Duni till plastglas och tallrikar. Vet även också att IKEA sponsrar med gratis tunnbröd, vilket täcker en stor del av maten. Tänk vad alla företag gör för att få bli omnämda i ett tal när kungaparet är där!

Anonym sa...

jag hade seriously skrattat ihjäl mig..

Anonym sa...

undra om "anonym" har hemliga kontakter i sponsringsbranschen...förresten annika får du hälsa kalle-fille från mig, eller kommer bara pappa kung o mamma drottning och hälsar på?

Anonym sa...

Oj, Annika har en seriös läsare. Men som svar till denna anonyma, tunnbröd?! Jag såg inte till ett enda tunnbröd, och det gjorde nog inte cateringfirman heller. Kan det möjligtvis vara de högst uppskattade LATTEMAMMORNA som tagit hand om det också? Sug på den.

Anonym sa...

Svar till Jenny. Jag misstog mig faktiskt, IKEA bidrog inte med tunnbröd utan snittar av vitt bröd med lax och lite olika ingredienser som de vuxna bjöds på, alla fick inte grillspett. Poängen var ändå att jubiléet var mer eller mindre gratis för skolan och varför ska man inte fira en skola som fyller 100 år? Jag kan hålla med om att för lite fokus riktades på eleverna och för mycket på "okända" gäster, men samtidigt måste skolan bjuda in dessa, eftersom desto mer publicitet desto fler elever får skolan vilket leder till mer pengar. Mer pengar betyder också bättre undervisning! Klaga hur mkt du vill på Lattemammorna, men utan de så hade det varit svårt att genomföra jubiléet. Sug på den ;)

Anonym sa...

bra start

Anonym sa...

bra start